ZONES ARCHÉOLOGIQUES

Patrimoine archéologique

Découvrez la carte archéologique de la commune de Faa'a. Faa'a compte de nombreux sites dont les vestiges attestent de la nature historique de leur rôle : administratifs, funéraires, agricoles ou dédiés à la médecin traditionnelle. 

SAINT-HILAIRE
La première zone archéologique concerne les hauteurs de Saint-Hilaire. Elle correspond à un site dit « administratif » et comprend quatre structures, des marae, qui sont Tefana i Ahurai a tama, Raitua, Tea Pata et enfin Taumata.

POINTE TATAA

La deuxième est celle de la Pointe Tataa, où se trouve l’hôtel Intercontinental Tahiti. C’est un site dit funéraire ou « fare tupapau ». 

Puurai

La troisième zone concerne le milieu de Faa’a. Sise à Puurai, c’est le site de la santé où l’on pratiquait la médecine traditionnelle et où officiaient les tahua (savants). 

Pamatai

Enfin la quatrième zone va de Pamatai à Tavararo. Elle abritait les activités agricoles et de pêche. 

 

Pointe Tataa

Tata’a o te vahi rereraa varua 

I roto i na poro e toru o te ao maohi, mai rapa nui, moti tia atu i te fenua vaihi, e mai te fenua vaihi moti tia atu i aotearoa aita paha e vahi e aita to reira e vahi rereraa no te mau varua, i Tahiti nei, te vai nei te tahi vahi rereraa Varua e ua tuî to’na parau, e tei Faa’a nei taua vahi ra, i nia i te aivi no Fanatea, te vahi o te parau atoa hia te outu no Tata’a, aore ra, te hiù o Tata’a. 

I nia i taua otùe ra i vai na i reira e piti naù ofai o tei parauhia te Ofai ora e te ofai pohe, parau atoa hia na ofai, e naù ofai tauraa varua. I roto i te faatia raa a te feia i tahito ra no te parau ô na ofai ra, ten a ô nei ratou e, e ia fatata anae te tahi taata i te mate, e faaruè te varua i te tino, e e mauè atu te varua i nia i te aivi no Fanatea i tata’a e ia tau anae taua varua ra i nia i te ofai Ora, e ora faahou mai taua taata ra o tei fatata roa hoi i te pohe, aita ihoa ia i tae atura i to na hora ia tau ra hoi i nia i te ofai no te pohe e pohe ia taua taata ra o tei fatata roa hoi i te pohe, aita ihoa ia i tae atura i to’na hora, ia tau ra hoi i nia i te ofai no te pohe e pohe ia taua taata ra. 

I reira ia to’na varua e faaineine ai ia’na no te haere atu i te rohotu noanoa. No reira, mai te tau mai a o to tatou mau tupuna, e vahi faatura hia teie e te matàu atoa hia. Teie te paripari no teie vahi « E nia mau ra i Fanatea ra ua hotaratara te mana’o e, e vahi haruraa varua i te pô, paaina te miti i veo ra e.  -Bruno LEON 

Matarau TEAMOTUAITAU

« Ia vai noa oia i roto i tona heeuri,
tona hanahana e tona moàraa » 
Atitià, Moorea, I te 6 no atopa 2007

Mape TEIHOTAATA

« Ia ore tatou e paruru ia Tataa,
te faataa-ê ra ia tatou i to tatou fenua » 
Atitià, Moorea, i te 6 nö atopa 2007

Jean KAPE, FIPPAC

« Aménager Taata, c’est nous
dépouiller de notre âme » 
Outumaoro, le 30 août 2007

 

Hotuarea, la pointe Fa’atahataha

Quand le soleil est à son apogée et que le ciel est totalement dégagé, le prince Titi-Horohoro-Nui de Hotuarea se rend sur la pointe de Fa’atahataha, car c’est en ce lieu que l’enfant roi observe le levé et le couché du soleil, c’est le site idéal. En effet, il observe, étudie, comprend, et transmet la manière et le résultat de ses travaux.

Quand le soleil est à son apogée et que le ciel est totalement dégagé, le prince Titi-Horohoro-Nui de Hotuarea se rend sur la pointe de Fa’atahataha, car c’est en ce lieu que l’enfant roi observe le levé et le couché du soleil, c’est le site idéal. En effet, il observe, étudie, comprend, et transmet la manière et le résultat de ses travaux.

Dans un premier temps, l’observation par le levé du soleil, lorsque le ciel devrait être aussi clair alors qu’il fait sombre, le prince se saisit de sa lance et le plante à l’extrémité de la pointe Fa’atahataha et la lance se met à lui montrer le temps qu’il fera depuis le levé jusqu’au couché du soleil. A partir de là, commence le décompte des couchés de soleil, du premier au douzième, ensuite le prince place des pierres en forme de cercle à partir de sa lance. Il y a 12 pierres pour le levé du soleil et 12 autres pour le couché. Dès que le soleil se lève, Titi-Horohoro-Nui commence à compter, lorsque le soleil est à son apogée, donc au dessus de sa lance, c’est qu’il est midi, et quand le soleil se décline vers la mer, le décompte repart à partir de sa lance jusqu’à la 12ème pierre et c’est la nuit. 

Oui ! La pointe de Hotuarea que l’on appelle Fa’atahataha a été le lieu d’observation du levé et du couché du soleil, le nom du Marae du prince situé sur cette pointe est Marutaha, c’est-à-dire l’aurore et la pénombre. 

E parau teie no te tamaiti huiarii ra o Titi-Horohoro-Nui e ta’na omore manamana o Te-Omore-I-Te-‘Ai’ai-Vaha. 

Ia tae i te mau mahana e tupu tia ai te râ , e aita te ra’i e faarumaruma 
e tia te tamaiti arii ra o Titi-Horohoro-Nui no Hotuarea i nia i to’na Outu , e i reira oia e fa’atahataha ai , e hipahipa ai i te faataharaa o te râ , oia hoi i te toparaa o te râ ,e vahi tano maitai teie , aita e fa’apiapiraa no te hororaa o te râ, mai to’na hitiraa e tape noa atu; no reira e hio taua tamaiti arii ra i te hitiraa o te râ e te parau i roto ia’na , e e ite maitai hoi oia i te ra’i marie , e e mahana pouri , e tapea oia i ta’na omore e e patia oia i raro , i te muaraa o taua Outu no’na ra , e na taua omore ra e faaite mai i te huru o te tiaraa o te mahana , mai te poipoi e , e tape noa atu. 

I reira oia e taio ai ei hea toparaa , mai te hoè e tae atu i te ahuru ma piti o te taio ,i muri mai e faanaho oia i te mau ofai na te aratia , mai te tumu iho o ta’na omore e tae roa atu ai i te tau atea , o te ofai hoè ia ,ia ahuru ma piti mai te tahi pae o te omore , e ta’a atu te ahuru ma piti raa i te tahi pae. I hiti o te râ i to’na hitiraa i reira taua tamaiti arii ra e haamata ai i te taio , mai te ofai i te tau atea mai e tae roa atu i te ofai i raro iho i te tumu o ta’na omore ra , ua tia ia i te ahuru ma piti raa o te ofai , ua tano ia i te avatea tia-mau-ra’a o te râ , na reira hoi ia faa’opa te râ i tai , e haamata oia i te taio mai te ofai matamua e vai ra i te tumu o te omore ra , e tae atu i te ofai i te tau atea , ua tano ia i to’na mairiraa. 

Oia ! Ua riro mau na teie Outu no Hotuarea o tei parau toa hia na  » Te Outu Fa’atahataha  » i tahito roa ra ei vahi hioraa i te hitiraa o te râ e to’na toparaa , e te io’a o te Marae o taua tamaiti huiarii ra i nia i taua Otue ra o  » Marutaha » ia , oia hoi ua marumaru e ua taha o te râ !